Het Grote Minderwaardigheidscomplex? - Reisverslag uit Bendigo, Australië van Jana Schoot - WaarBenJij.nu Het Grote Minderwaardigheidscomplex? - Reisverslag uit Bendigo, Australië van Jana Schoot - WaarBenJij.nu

Het Grote Minderwaardigheidscomplex?

Blijf op de hoogte en volg Jana

23 Augustus 2016 | Australië, Bendigo

Als er een ding is dat je zeker weet over Australië - zelfs als je er nog nooit bent geweest & geen interesse hebt om er ooit heen te gaan - dan is het wel dat Australië een GROOT land is. Tasmanië, het kleine eilandje ten zuiden van het grote eiland, is twee keer zo groot als Nederland. Tasmanië past zelf dan weer zo'n 119 keer in het vasteland van terra australis (dat is Latijns voor 'zuid land').

Toch lijken Australiërs zich niet echt te realiseren hoe groot hun land wel niet is. Misschien komt dat omdat ze niet veel in eigen land reizen en dus zich niet echt bewust zijn van de afstanden. Misschien komt dat omdat ze eigenlijk maar met weinig zijn. Ter vergelijking, er wonen slechts 24 miljoen mensen in dit Australische land dat volgens steeds meer experts door Nederland is ontdekt, niet door de Britten. Neem bijvoorbeeld Tasmanië: toen het in 1642 werd ontdekt door de Nederlandse ontdekkingsreiziger Abel Tasman noemde hij het Van Diemen's Land naar de gouverneur-generaal van Nederlands Oost-Indië Anthonie van Diemen. Maar dat terzijde.

Misschien moeten we de reden voor dit - dare I say - minderwaardigheidscomplex buiten Australië zoeken. We zijn zo gericht op Amerika en de invloed die deze wereldmacht heeft op ons allemaal dat we de proporties van de landmassa uit het oog verliezen. Om zo maar even een paar landen te noemen die ongeveer even groot of groter zijn de de Verenigde Staten qua oppervlakte: Rusland, Canada, China, Brazilië en India. En dus Australië.

Ik weet niet hoe het staat met die andere landen, maar ik weet wel dat Australië een vrij simpel edoch effectief plan heeft bedacht om dat complex een schop onder z'n kont te geven. Ze noemen gewoon alles Great of Big! Ik had het zelf niet beter kunnen bedenken!

The Great Ocean Road (Victoria)
The Great Barrier Reef (Queensland)
The Big Banana (Coffs Harbour, NSW)
The Big Mango (Bowen, QLD)
The Big Ned Kelly (Glenrowan, VIC)
The Great Victorian Bike Ride (een vijfdaagse fietstocht in Victoria)
The Great Dividing Range (een bergketen die van grote invloed is op het klimaat, met name dat van het droge binnenland)
The Big Galah (Kimba, SA)

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Er is een heuse Google Map gewijd aan dit fenomeen. Het is onbegrijpelijk wonderbaarlijk en onwaarschijnlijk fascinerend. Rare jongens die Australiërs, maar hun miderwaardigheidscomplex laten ze in ieder geval een poepie ruiken.

Ter vergelijking: https://www.buzzfeed.com/simoncrerar/mind-boggling-australian-maps?utm_term=.nxJBRyEbkY#.mryMNApW9a

• 25 Augustus 2016 - 18:08

Mieke-Nelie Van Der Heijden, Tilburg, Nederlabd:

Hallo Jana
    Leuk weer eens een reisverslag van je te lezen. Ooit in 2007 geloof ik - ben ik zelf ook in Alice Springs geweest, waar jouw verslag begon.
    Groeten aan alle familieleden en bekenden daar in The Great Down Under !!!
    Zomer in The Netherlands, yes really 33 Degrees today !!!

• 01 September 2016 - 20:26

Erica:

Verrassend om weer iets van je te horen via deze site. Ga zo door en vergeet de the big lobster niet. Heb ik ook gezien!