Een zomer in Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jana Schoot - WaarBenJij.nu Een zomer in Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jana Schoot - WaarBenJij.nu

Een zomer in Lissabon

Door: Oui depuis

Blijf op de hoogte en volg Jana

05 Augustus 2009 | Portugal, Lissabon

Chaos op de Ambassade!

Vanochtend kwam ik binnen, of eigenlijk, ik werd binnengelaten, want mijn pasje werkte niet. En toen ik door de dubbele veiligheidsdeur kwam, werd ik begroet door een luid scala aan gepiep. Het nieuwe hoofd personeelszaken (oid) John Smit (ja, denk Pocahontas (zijn woorden!)), die deze week officieel is begonnen, had de verkeerd alarmcode ingetikt! Dus toen gingen Cristina en Karen die arme man de hele ambassade rondslepen en hem honderdduizend dingen uitleggen. Waarschijnlijk tolt zijn hoofd nu nog. Toen dat eenmaal achter de rug was, had niemand meer internet (feitelijk was dat natuurlijk tegelijkertijd, maar door al dat gepiep kon niemand meer rustig nadenken). Tot gisteren was alleen de benedenverdieping internetloos. Maar nu staat letterlijk de hele ambassade op zijn achterste poten, want 'zonder internet kunnen we niet werken'. Nou, aangezien deze crisis gisteren was begonnen, zal dat nog wel even duren. Alhoewel nu dat de boven verdieping (de mijne) geen internet heeft, heeft de ambassadeur dat ook niet, waardoor het probleem nog wel eens snel zou kunnen worden opgelost. Dan denk je dat alles voorbij is, roept Cécilia ineens: 'Oh nee! De politie staat voor de deur!' Want ja, dat gebeurt als mensen de verkeerde alarmcode intikken...

Spannend hoor!


Het is alweer even geleden dat ik iets van me heb laten horen. Maar dat komt omdat er eigenlijk niet zo heel veel te vertellen is. Nu moeten jullie niet denken dat ik mij verveel of iets dergelijks, integendeel! Maar het is heerlijk rustig. 's Ochtends sta ik om half 8 op en ga ik naar mijn werk. Daar blijf ik dan tot 17u, waarna ik naar huis wandel. Uiterlijk om half 7 ben ik dan thuis, waarna ik douche en eet en afhankelijk van waar ik zin in heb lees of tv kijk en op sommige avond allebei. Tegen 23u ga ik dan slapen.
Soms ga ik ipv naar huis naar de Braziliaanse meiden die in het hostel werken en waar altijd wat te doen is. Het is namelijk zomer en half Nederland zit hier. En de andere helft van het hostel is bezet door Brazilianen! Ik maak geen grapje, het is ongelofelijk. De varkensgrieppandemie is er niks bij... Waar komen die allemaal vandaan? Het mooiste van alles is dat ze allemaal denken dat ik ook in het hostel werk, waardoor ze me allemaal een stuk belangrijker maken dan ik ben. Laat ze maar in die waan :D

Mijn weekends zijn wel vaak een stuk interessanter. Zo ben ik twee weken geleden wezen stappen in de Bairro Alto. De volgende dag was er een City Walk georganiseerd door een paar CouchSurfers. Heel leuk! veel interessante mensen ontmoet en ook interessante dingen gezien! Om 9u hadden we verzameld en we hebben tot een uur of 6 's avonds Lissabon verkent. Zoals jullie begrijpen was iedereen kapot. Maar het was een zeer leuke dag.
Dit weekend zag er weer heel anders uit. Afgelopen vrijdag ben ik naar een concert geweest van Seal in Cascais. Leuk! Op zaterdag was ik uitgenodigd door Célia, een collega, om de andere kant van de rivier te leren kennen. Zoals jullie misschien wel weten ligt Lissabon aan de Taag en aan de andere kant van Lissabon liggen de 'suburbs'. Om 12u hebben zij en haar man mij opgehaald van het station in Foros de Amora en we hebben tot 9u 's avonds rond getoerd: Sesimbra, Setúbal, Lagoa de Albufeira, het natuurgebied (waar we heel stijlvol met de auto doorheen zijn gereden...), het hoogste punt van het Portugese vasteland waarvan je - als er geen mist is... - Lissabon kunt zien liggen, een verlaten en dichtgemetseld klooster (mooi!), het huis van Vasco da Gama en zijn broer en nog veeeeeeel meer. Om de allermooiste plekjes in Portugal te bezoeken moet je toch echt over een auto beschikken, beetje jammer. De lunch bestond uit gegrilde garnalen, rijst, salade en Portugese wijn. Het was echt een superdag! Célia heeft heel veel foto's gemaakt, helemaal toen ze hoorde dat mijn camera de geest had gegeven, dus houd de site in de gaten, binnenkort foto's! (Misschien vanmiddag al).

Aangezien ik nog niet veel tijd heb gehad om aan het strand te liggen, maar desondanks ben ik 'net zo rood als mijn haar' volgens iedereen. Nou, persoonlijk zou ik eerder zeggen: bruin, maar goed. Hoe dan ook, vanmiddag na het werk ga ik een strand opzoeken. Eergisteren heb ik een nieuw boek (De mascote) gekocht en ik heb nog weinig tijd gehad om dat te lezen. De zon schijnt me al tegemoet, of eigenlijk zijn reflectie op de lichtgele gebouwen tegenover de ambassade (detail!) Ik ben of 5u klaar met werken, dus ik zou om 6u op het strand moeten kunnen liggen. Dan blijf ik daar een uurtje of twee waarna ik mij naar huis begeef om te douchen en dan lekker slapen.

Nou, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte. Nu mogen jullie mij op de hoogte stellen van wat er daar allemaal gebeurd!

Tot horens en ziens!! xx

  • 05 Augustus 2009 - 08:47

    Mieke:

    goed insmeren!!!! :p

  • 05 Augustus 2009 - 09:12

    Annika:

    En was de politieman net zo aantrekkelijk als die in Sevilla? ;-)
    De zon schijnt hier vandaag ook dus mooi tijd om aan de Maas te gaan zitten :-)
    Tot snel!

  • 05 Augustus 2009 - 12:44

    Erica:

    Hier moeten wij ons uit de zon houden of insmeren! Zo warm, zo warm....
    Gisteren naar BB geweest, je hebt de groeten van die familie!!!!

  • 05 Augustus 2009 - 12:46

    Mams:

    hoezo politie-agent? heb ik wat gemist?

  • 06 Augustus 2009 - 10:04

    Luc Van Der Schoot:

    wat een helse bezigheid was en is Portugal toch voor je.
    Dat je een mooie huid hebt is zonder de zon al duidelijk. Nooit geweten trouwens dat jij rood haar hebt. Gij zijt er één van mij!!!!
    Verder is de dagelijkse bezighweid een beetje sleur???
    Ga zo door en kom goed voorbrerid aan de tweede zit.
    Succes, plezier en veel leuke aparte ontmoetingen

    Luc vader beguinner initiator aanvanger

  • 06 Augustus 2009 - 14:37

    Willeke:

    hey,

    Ik ben zo bruin als mijn haar! verder wel alles goed hier..(zie bericht!) Je vermaakt je gelukkig wel en dat is natuurlijk het belangrijkste. Geniet van je tijd in Lissabon en het werk?! Ik doe het ook zoveel mogelijk.

    Ga nu weer verder..heb nog wat berichten te beantwoorden en te schrijven.

    Liefs,
    willeke

  • 11 Augustus 2009 - 20:45

    Mayke:

    Hee Jana!
    Kwam er vandaag pas achter dat je een site heb, haha! Leuk om je verhalen te lezen! Wanneer kom je weer naar de lage landen ;)? X

  • 12 Augustus 2009 - 18:05

    Mieke-Nelie Ofwel MN:

    Jouw reisverhalen brachten mijn herinneringen terug aan Portugaal in 2006 ! Heb de foto's erbij gehaald. Toen zijn we aan de Zuidkust geweest: Alvor, Carvoeiro, Lagoa, Portimao en ... het EINDE VAN DE WERELD. Heb je daar - in het portugees - al van gehoord ?
    Oma vond het fijn dat je haar belde vanmiddag - in het ziekenhuis ! De techniek staat voor niets, tegenwoordig. Gelukkig maar, anders moesten we ook jou belevenissen nog per postduif ontvangen !
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 58939

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2015 - 30 Oktober 2015

Australië, het land Down Under

25 April 2011 - 05 November 2012

Ierland

09 April 2011 - 24 April 2011

From Russia With Love

01 Juli 2009 - 01 September 2010

Stage & Erasmus

28 Juni 2008 - 18 Augustus 2008

Brazilië, deel 2

Landen bezocht: