Het Leven Is Een Mysterie - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jana Schoot - WaarBenJij.nu Het Leven Is Een Mysterie - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jana Schoot - WaarBenJij.nu

Het Leven Is Een Mysterie

Door: Oui depuis

Blijf op de hoogte en volg Jana

23 April 2010 | Portugal, Lissabon

Ik heb een boel te vertellen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Er gebeurt veel, elke dag is anders, elke dag is hetzelfde. Nieuwe mensen. Oude vrienden. Andere plekken. Met de boot naar de andere kant van de rivier. Met de bus naar huis midden in de nacht. Of nog even een half uurtje wachten op de eerste metro. De beste pão com chouriço. Uitgehongerd op zondagmiddag op zoek naar een Chinees restaurant dat wél open is.

"Je kunt nooit twee keer in dezelfder rivier stappen. De stroming maakt dat die elke seconde weer anders is. Net als het leven."
(Marijke Boucherie, Vlaams, docent Cultura e Literatura Candadiana aan de Universidade Clássica de Lisboa)

Mijn tante wilde graag dat ik weer eens wat schreef. En dat probeer ik. Maar ik weet niet goed wat. Ik wil iets schrijven dat jullie interesseert. Zelf wil ik dat mijn schrijven iets is waarvan ik het jullie graag wil vertellen. Maar er gebeurt teveel en tegelijkertijd is dat alles wat er gebeurt niet iets waar ik nou heel zielverlichtend over kan schrijven. Niet omdat het niet interessant, boeiend, geweldig, fijn, nieuw, oud, bekend, leuk, heerlijk, moeilijk of belangrijk is. Het is simpelweg een gewoon deel van mijn leven.

Erasmus is compleet anders verlopen dan dat ik dacht dat het zou verlopen. Het is alsof ik beter ben in Portugal. Leuker. Het voelt een beetje alsof ik de leuke ik heb teruggevonden. Niet dat ik mezelf hiervoor niet leuk vond. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind mezelf nu gewoon NOG LEUKER. En hetzelfde geldt voor het leven.

Ik ontdek dingen over mezelf waarvan ik niet dacht dat ik ze ooit zo zou denken of zo zou voelen. Dit is niet de tijd of de plek om daar erg over uit te wijden. Maar ik verbaas mezelf. Op een goede manier. Ik hoop dat ik terug in België dit gevoel vast kan houden. Ik moet dit gevoel voor mezelf vastleggen, zodat als ik het vergeet ik het terug kan vinden. Ja, dat is een mooie taak voor dit weekend.

Nu dat ik zo nadenk over dit weekend, verbaast het me dat ik geen idee heb wat me de komende twee dagen te wachten staat. Sterker nog, ik heb geen idee wat ik vanavond gaat gebeuren. Er zijn een boel plannen en mogelijkheden, de een nog leuker dan de ander. Er zijn een heleboel factoren die de keuze voor wat er daadwerkelijk gaat gebeuren bepalen. Ik vind dat een fijn gevoel. Ik kan heel goed leven met die 'onzekerheid'.

Gegroet!

  • 23 April 2010 - 12:30

    Flor:

    Mooi verwoord! het is je toch wel gelukt een zielverlichtend stuk te schrijven. :-) x Flor

  • 23 April 2010 - 14:55

    Mieke-Nelie:

    Zielverlichtend... Wat een mooi woord heb je gevonden voor je zoektocht voor je beschrijving van 'het leven'. Is die zoektocht gebonden aan één land, één stad, één rivier ?
    Of zijn het toch vooral de mensen die je tegenkomt nu in Portugal, stsraks in België, in Nederland ?

    Het leven blijft een mysterie (ook voor je 62-jarige tante)

  • 23 April 2010 - 17:50

    Erica:

    mooi, filosofisch, mysterieus en toch voel ik, denk ik, een beetje in wat je bedoelt.Een pracht meid, dat ben je!
    Prettige dag, goed weekeinde en vooral goede tijden nu en in de toekomst......

  • 23 April 2010 - 19:13

    Tanta Marry:

    Ik probee jou te volgen.
    ik ben er geweest en zoals jij, spiritueel bijna,schrijft , voel ik helemaal mee. Ik zie het landschap en lees jouw woorden "zielverlichtend "maar ook het stromen van rivieren" waarin je een steen kunt leggen die die stroming dan verandert en daardoor een andere lichtval in de waterloop geeft, gecreerd door het zon of maanlicht. veel liefs Marry

  • 24 April 2010 - 00:16

    Luc Van Der Schoot:

    het is een openend verhaal
    die openheid is voor het staan in de ontvankelijke maatschapij waar je deel van uit maakt
    als deel maak je je waar en ga zo voort op dit stevige grondvest van eigen gevoel en ervaring naar waarneming toe

    GELUK

    Luc vader initiator beginneling geslaagd amateur en goede beoefenaar maar alsnog jouw begin

    LUC

  • 24 April 2010 - 08:43

    Annelies:

    Heel mooi, Jana. Een plezier om te lezen.
    Bedankt voor je mailtje ook, het gaat gelukkig weer veel beter nu. =)

    Biz

  • 25 April 2010 - 23:19

    Luc Van Der Schoot:

    zoals te doen gebruikelijk is elk moment in de toekomst een afwachting daar de toekomst niets anders is dan het onbekende aangeduid als x

    ga door en maak die x waar

    m vr stu gr

    Luc vader papainitiator beginneling succesvol amateur na jou etc enz en zo meer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 59095

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2015 - 30 Oktober 2015

Australië, het land Down Under

25 April 2011 - 05 November 2012

Ierland

09 April 2011 - 24 April 2011

From Russia With Love

01 Juli 2009 - 01 September 2010

Stage & Erasmus

28 Juni 2008 - 18 Augustus 2008

Brazilië, deel 2

Landen bezocht: