Het einde van een tijdperk - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jana Schoot - WaarBenJij.nu Het einde van een tijdperk - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jana Schoot - WaarBenJij.nu

Het einde van een tijdperk

Door: Oui depuis

Blijf op de hoogte en volg Jana

17 December 2009 | Portugal, Lissabon

(17 december 2009, 01:30u - Aardbeving in Lissabon van 6,3 op de schaal van Richter. Niks gevoeld...)

Morgen is het 18 december. Concreet wil dat zeggen dat het de laatste lesdag van het semester is. Morgen om 14u begint de laatste les (Ierse Cultuur & Literatuur). Morgen om 16u begint de kerstvakantie. Morgen is het nog maar 12 dagen 2009...

En dat 2009 een veelbewogen jaar is geweest mag gezegd worden. Vorig jaar rond deze tijd was ik net in Sevilla geweest en had ik nog geen idee waar en hoe ik nieuwjaar zou vieren. Dat werd in Tilburg met Renee en Jolanda. Het was een geweldig feest!

Dit jaar zijn er twee zekerheden. De eerste is dat ik het weer met Renee vier. En met Annika en Willeke. En vast een heleboel Erasmusstudenten en misschien een stel Portugezen en waarschijnlijk ook met Brazilianen. Tweede zekerheid is dat het in Lissabon, de hoofdstad van Portugal, zal worden gevierd.

Het eerste half jaar van 2009 was ik het grootste gedeelte van de tijd in Antwerpen. Soms in Nederland: Den Bosch, Drunen, Tilburg, ... We dronken port aan de Schelde. We keken 'House' in de huiskamer aan de Kloosterstraat. We kregen accordeon les van Annelies op haar kot. We speelden Jungle Speed. We dansten in Café Local. We aten pizza bij de Da Giovanni met studentenkorting. We vergaderden met de Studentenraad. We organiseerden met de Studentenraad het feest van het jaar (als ik zo vrij mag zijn!) We fietsten naar Linkeroever en ontdekten het Sint Stranneke. En ondertussen studeerden we natuurlijk ook nog.

Het tweede deel speelde en speelt zich af in Lissabon. Eerst als stagiaire bij de Nederlandse Ambassade alhier. Daarna op de Letteren-faculteit van de Universidade de Lisboa. Ook heb ik het muziekfestival in Zambujeira do Mar bezocht; hebben we een heerlijke Erasmusreis gemaakt naar Porto; heb ik mijn lieve vriendinnetjes in Coimbra bezocht - en zij mij! - en zijn we gevieren op avontuur geweest op Madeira; hebben we de Bairro onveilig gemaakt; hebben we een geweldig huisfeest gegeven en geweldige huisfeesten bezocht; zijn we dronken geweest; hebben we tot diep in de nacht gedanst; is mijn Portugees enorm verbeterd; heb ik nieuwe vrienden voor het leven gemaakt; heb ik mensen die ik al kende nog beter leren kennen of van een hele andere kant; heb ik mij zorgen gemaakt; heb ik fado ontdekt evenals het feit dat ik van tonijn houd; heb ik seizoen vijf en zes van 'Sex And The City' gekocht (voor mijn scriptie!); ben ik aan mijn scriptie begonnen; hebben we liters warme chocomel gedronken; hebben we Lissabon ontdekt; heb ik een leven opgebouwd in deze heerlijke stad!

De komende 12 dagen gaan nog een boel nieuwe dingen brengen. Over een week komen mama, papa, Anton en Lisanne om onze eerste Kerst in Portugal te vieren. Daarna komen Annika, Renee en Willeke om ons eerste nieuwjaarsfeest in Portugal te vieren. Daarvoor ga ik nog naar de Feira de Ladra voor de eerste keer. Ga ik bijslapen. Ga ik aan mijn scriptie werken en voor mijn examens leren. Maar het belangrijkste van alles is dat ik ga genieten van het heerlijke leven dat ik leid. Ik ga genieten van elke dag, van alle nieuwe - en oude - dingen, van alle lieve mensen om mij heen. Opdat 2010 maar minstens even goed mag zijn! Voor mij, maar zeker ook voor jullie!

Een gelukkig 2010!!!
JANA

  • 17 December 2009 - 23:47

    Marry:

    Heel veel succes en weer een heerlijk verslag .
    Hele fijne kerst met jouw vader en moeder en Anton en lisanne.
    All the best !!

  • 18 December 2009 - 00:11

    Luc Van Der Schoot:

    het is geweldig dat wat je, Jana, ervaart zo beleeft.
    laat dat de basis zijn waar je vanuitging toen deze situtaie nog niet bestond zoals je beschreef.
    het laat niet daar dat wat je doet en presteert evenals wat Antoen doet mij toch vervult met trots, toen ik na jullie geboorte de telefoon opnam met de trotse vader van jullie beide, als zijnde jullie mijn kinderen.

    ik zie de komende dagen met jullie als prettig tegemoet.

    Luc, vader etc enz

  • 18 December 2009 - 07:28

    Annika:

    Om helemaal vrolijk van te worden :-)Leuke foto's! -x-

  • 18 December 2009 - 08:53

    Jolanda:

    Ah ik moet er gewoon bijna van huilen! Wat een prachtige beschrijving! Maar hoe geweldig en prachtig en veelbewogen je leven in Portugal ook is, je laat hier wel een gat achter! Geen Jana meer om mee naar op de OudeGracht te gaan slapen en 1ejaars studenten uit te lachen, geen Jana meer om films mee te kijken, om reversi mee te spelen, en ga zo maar door. Je komt toch nog wel een keertje terug?

    En voor zolang je daar blijft, zorg er maar voor dat je er ten volste van geniet, en dat je het daar zeker 10x zo leuk hebt als hier! Fijne kerst en maak er een spetterend oud&nieuw van :)

    xx

  • 18 December 2009 - 09:44

    Wileke:

    wat een mooie beschrijving! Ik kan niet anders zeggen..ik deel het met je..het is een bijzonder jaar geweest.

    Ik veel zin in de trip naar lissabon, even er tussen uit! Nu ga ik de sneeuw trotseren en zo naar het mooie maastricht!

    willeke

  • 18 December 2009 - 12:03

    Cherissa:

    mooi gezegd Jana!!!! :)

  • 18 December 2009 - 17:10

    Renee:

    och lief wat hou ik toch van je. Over 10 dagen vertrek ik naar het warm(ere) Lissabon en laat al die poepbroodjes die ik dagelijks smeer achter. Hoe mensen jarenlang hetzelfde kunnen doen op dezelfde plek is denk voor ons beiden een raadsel. Een ding is wel zeker, jaren met dezelfde vrienden maken een vriendschap alleen maar beter

  • 19 December 2009 - 11:25

    Mieke-Nelie:

    15,5 graad bij jou in Lissabon, kou op Madeira, je maakt veel afwisselende dingen mee. Ook veel leuke dingen met goede vriend(inn)en. Ga zo door. Hier vriest het intussen al een paar dagen en hebben we een wit land. Of het tot Kerstmis wit blijft is de grote vraag ...
    Veel groeten, ook aan Erica, Luc, Anton en Lisanne op 25 december

  • 20 December 2009 - 14:12

    Erica:

    Fijn dat je zo kunt genieten van dit leven en dan ook nog studeren!
    Heel mooie beschrijving.. om stil van te worden of emotioneel, ik weet het niet precies.
    Met kerst kom ik ervan proeven en wie weet, kan ik een deel mee overnemen...

  • 21 December 2009 - 13:39

    Yvonne Van Der Ham:

    Hallo Jana,
    Wat ontzettend leuk voor je dat je ouders Anton en Lisanne kerstfeest bij jou komen vieren. We wensen je hele fijne dagen toe en een heel gezellig begin van het nieuwe jaar.
    Maak er maar weer een mooi jaar van met je vrienden en vriendinnen. Maar ook veel plezier en succes met je studie
    veel groetjes
    Yvonne en Ferdi

  • 25 December 2009 - 18:40

    Jennemieke:

    dag dame!

    vanuit Mexico, alwaar ik kerst mag (en moet ;-) vieren wens ik je heel veel plezier met je ouwe lui en anton in Portugal.

    doe ze veel groeten en geniet!

    en mooie nicht, all the best for 2010! jennemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 59099

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2015 - 30 Oktober 2015

Australië, het land Down Under

25 April 2011 - 05 November 2012

Ierland

09 April 2011 - 24 April 2011

From Russia With Love

01 Juli 2009 - 01 September 2010

Stage & Erasmus

28 Juni 2008 - 18 Augustus 2008

Brazilië, deel 2

Landen bezocht: