See you after the rain! - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Jana Schoot - WaarBenJij.nu See you after the rain! - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Jana Schoot - WaarBenJij.nu

See you after the rain!

Door: Oui depuis

Blijf op de hoogte en volg Jana

16 Juli 2008 | Brazilië, Belém

Belém is ook snikheet. Maar! Belém is een snik minder heet dan Manaus. Belém heeft warempel een klimaat: beetje regen, beetje wind. Af en toe heb je zelfs helemaal geen zonnebril nodig. Dan is het bewolkt!

Gisterenochtend om half tien stopte de taxi met mij erin voor het huis van Analucia. Waarna we feitelijk meteen de stad ingingen. Er is hier veel te zien, veel historie. Het is namelijk een van de eerste steden gesticht door de Portugezen in Brazilië. De eerste stad was Salvador in Bahia, maar als alles gaat zoals min of meer gepland kom ik daar ook nog terecht. Dus daarover later meer.

Net als Manaus was Belém een rijke stad vanwege de rubberexploitatie. Veel mooie, Europees aandoende gebouwen gesticht door - verrassend genoeg - de Europeanen die hier de indianen kwamen onderdrukken, catechiseren, uitmoorden en meer van dat soort vrolijke verhalen. Natuurlijk was er een of andere stiekemerd die een zaadje van de rubberboom naar Groot-Brittannië smokkelde, waarna Brazilië niet langer nodig was. Met als gevolg minder inkomsten, dus minder geld, dus vertrokken de Europeanen en begon het verval van de steden.

Maar dat maakt allemaal niks uit als je in een stad woont waar je weet dat het ´s middags rond een uur of twee regent (maar natuurlijk niet als ik er ben...) en daarna het tropische leven weer gewoon doorgaat.

Ook niet geheel onbelangrijk is het volgende. Op dinsdag is alle entree gratis. Maar op andere dagen is de entree ongeveer 0,75 eurocent. Dus waarom niet een keer een bezoekje brengen aan Belém?!

Bovendien hangt er hier een relax sfeertje. Ik voel me hier veel meer op mijn gemak dan in Manaus. Misschien omdat ze hier meer gewend zijn aan toeristen. Hoewel ik nog steeds wordt aangestaard!

Analucia is ook een heel tof mens. Gisteren kwamen we toevallig een vriend van haar tegen op straat, Ronny, en die heeft onze zijde pas weer vanmiddag verlaten. Vanavond gaan we het nachtleven verkennen. Ik ben benieuwd!


  • 17 Juli 2008 - 18:02

    Annika:

    Hoi Jana,

    Leuke foto's! En gelijk een geschiedenislesje ;-) Gelukkig klikt het goed met de mensen daar. Het klimaat is zo te lezen wel een ervaring op zich!
    Hier alles goed. Gisteren gewerkt in de Bijenkorf (afdeling vrouwenkleding Hugo Boss) en komende week telemarketing. Daarna dagje Eindhoven met Marieke, naar Vlissingen met Frank en shoppen in Amsterdam met mijn zus :-) Daarna zie ik het wel weer!

    Nog veel plezier & succes,

    -x- Annika

    P.s. Groetjes van Frank

  • 17 Juli 2008 - 18:11

    Erica:

    wij zijn net terug van Antwerpen: lekker fietsweer en veel heen en weer door tunnels en veerponten. Vanochtend regende het maar toch nog een uur of 2 door de stad gefietst voordat we naar huis gingen.
    Wat voor iets eet en/of drink je op de foto (groen met een rietje)?
    De tofheid straalt van de foto's. Nou mied, veel plezier.

  • 18 Juli 2008 - 14:10

    Annelies:

    Het lijkt me heerlijk daar! Je gebeurtenissen lezen inderdaad als een vlotte geschiedenisles ;)

    Hier alles nog steeds in orde, elke dag is weer een gevecht om twee uur te studeren tussen alle leuke dingen door.
    Veel foto's maken, je bent goed bezig!

    Love you,

    Bisou,

    Belgje

  • 18 Juli 2008 - 19:08

    Après Oncle I:

    Jana'tje!
    Ik zie dat je u goed amuseert in Braziliaantjesland :)
    Geniet van de zon , het lekkere eten , en het mooie uitzicht (op o.a. de jonge mannetjes ;) )

    Ik mis je !

    Liefs,

    Beijo ! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belém

Brazilië, deel 2

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2008

Jassen, Jezus & dropjes

06 Augustus 2008

Nog maar 11 dagen!

02 Augustus 2008

Vrijwilliger gezocht!

31 Juli 2008

Een enerverende week

21 Juli 2008

Ik ben gelukkig...
Jana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 59066

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2015 - 30 Oktober 2015

Australië, het land Down Under

25 April 2011 - 05 November 2012

Ierland

09 April 2011 - 24 April 2011

From Russia With Love

01 Juli 2009 - 01 September 2010

Stage & Erasmus

28 Juni 2008 - 18 Augustus 2008

Brazilië, deel 2

Landen bezocht: